1

Hoe kan je op een goede manier een aanbod weigeren?

Frank.jpg
Frank Vande Voorde
  • 2 Min leestijd
declineoffer.jpg

Onlangs las ik een artikel geschreven door Richard May*. Ik deel graag met jou de belangrijkste ideeën uit zijn verhaal. Ik ben zo vrij om ze aan te vullen met mijn jarenlange ervaring binnen Human Resources. 

Je solliciteerde onlangs bij een bedrijf waar je zeer graag zou werken. Maar eens je het volledige interviewproces hebt doorlopen, besef je dat de job niets voor jou is. En toch kreeg je een aanbod om te starten. Wat nu? 

 

Toch starten? Niet doen, niemand houdt het lang vol op een plaats waar hij geen doel of perspectief ziet. Wij raden je aan om zo snel mogelijk je inzichten te delen met het management/HR van de betrokken onderneming.

Indien je een goede indruk naliet in de gesprekken, is het belangrijk dat je die indruk blijft behouden. Dit doe je door niemands tijd te verprutsen en transparant te communiceren met de potentiële, toekomstige werkgever. Het is niet omdat je vandaag deze job niet ziet zitten dat er in de toekomst geen nieuwe functies beschikbaar komen die beter zouden passen bij je persoon, competenties of ambities.

Hoe kan je nu het best “nee” zeggen op een mogelijk aanbod?

Het kan door een heldere e-mail met de juiste beweegredenen van jouw beslissing. Maar wij geloven dat een persoonlijke (face to face of telefonisch) tussenkomst veel meer op zijn plaats is. Stel dat je moest kiezen tussen twee verschillende aanbiedingen, leg dan eerlijk uit waarom je liever ingaat op het andere aanbod en niet op dat in jouw droomonderneming.

Wat kan je nog meer doen? May adviseert bijvoorbeeld om aan de onderneming een aantal namen van potentiële kandidaten voor te stellen, die beter beantwoorden aan de functievereisten. De onderneming zal dit zeker waarderen.

Je kan ook feedback geven over het proces dat je juist doorlopen hebt. Wat vond je leuk? Wat zou je zeker veranderen en zeker behouden?

Vertel hen dan dat je geïnteresseerd blijft in de evoluties van het bedrijf en mogelijke opportuniteiten. Bedrijven houden ervan om mensen te kennen waar ze van weten dat “het klikt” op vlak van attitude en cultuur.

Succes.

 

Frank Vande Voorde

 

* Richard May is Innovation Director bij Oxford Innovation sinds 2015. Hij kan teren op jarenlange ervaring in de consultancy wereld en is een referentie op vlak van business innovatie.

Deze website maakt gebruik van cookies. Bekijk cookiebeleid.