1

Drie manieren om werknemers meer emotioneel geëngageerd te krijgen

Frank.jpg
Frank Vande Voorde
  • 3 Min leestijd
Investedemploye23.jpg

De verschillende factoren die nodig zijn om je goed te voelen op het werk.

Volgens een studie door het Arbodienst Instituut in Canada zijn de volgende zes aspecten nodig voor iemands psychologisch welbevinden of positieve gemoedstoestand op het werk: maatschappelijk nut, onafhankelijkheid, leren & ontwikkeling, morele waarden, waardering en goede relaties met collega's. Ik zou het belang willen benadrukken van een goed psychologisch welbevinden op het werk ten behoeve van zowel de werknemer als de werkgever. Ik zal drie van deze aspecten verder ontwikkelen:

"Wanneer mensen emotioneel geïnvesteerd zijn, willen ze een bijdrage leveren."

Simon Sinek

 

1.     Sociaal nut

Mijn eerste gedachte bij het lezen van 'sociaal nut' is de vaardigheden en competenties van werknemers die bijdragen aan de doelstellingen van een bedrijf. Als een manager de rol van de werknemer als belangrijk beschouwt en ervoor zorgt dat hij of zij hiervan op de hoogte is, is het waarschijnlijker dat die persoon betrokken is en hoe beter zijn of haar zelfrespect zal zijn. Om dit te bereiken, moeten alle functies goed gedefinieerd zijn en moet verantwoording aan de werknemer worden toegewezen. Bovendien moeten de andere personeelsleden bewust worden gemaakt van deze verantwoordelijkheden door middel van duidelijke communicatie. 

 

2.     Morele waarden

Morele professionele waarden zijn, naar mijn mening, de bereidheid van iemand om goed te doen in zijn of haar werk en bij te dragen aan een positieve werkomgeving waarin wederzijds respect tussen collega's van primair belang is. Als medewerker ben ik van mening dat het management van een bedrijf een belangrijke rol speelt bij het voorkomen van onvriendelijk of respectloos gedrag jegens andere collega's, zoals verbaal geweld, psychisch geweld, vervelende opmerkingen, enz. In deze visie is het belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen die in het bedrijf werkt, inclusief nieuwe medewerkers, dezelfde waarden deelt. Ongepast gedrag leidt tot een negatieve cultuur die de stemming van werknemers kan beïnvloeden. Een negatieve invloed kan juist het tegenovergestelde effect hebben op de efficiëntie van de werknemers.

 

3.     Relaties van goede kwaliteit met collega's

Goede relaties met collega's zijn mogelijk als er vertrouwen is, wat betekent dat je bereid bent om op je collega’s te rekenen en afhankelijk van hun te zijn om zo samen bij te dragen aan het succes van het bedrijf. Vertrouwen begint bij het leren kennen van collega's, wie ze zijn en wat hun baan precies inhoudt. Om dit vertrouwen te vergroten, organiseren sommige bedrijven bijvoorbeeld teambuildingsactiviteiten en regelmatige vergaderingen of bijeenkomsten, zowel binnen als buiten het kantoor. Je zult meer te weten komen over de jobinhoud van collega's en in staat zijn om naar de juiste collega te verwijzen in het geval van een specifieke taak of vraag eenmaal terug op kantoor. 

Andere kleine acties die positief kunnen zijn voor het personeel zijn bijvoorbeeld een drankje na het werk, een speciale lunch wanneer doelen zijn bereikt of het uitwisselen van geschenken met collega's voor verjaardagen / speciale gelegenheden. Deze kleine "acties" creëren een informeel kader om elkaar beter te waarderen en te respecteren. Aangezien werken de derde activiteit is van Belgen met gemiddeld 9% van de tijd die een week op het werk is doorgebracht (zie een studie van Statistics Belgium in 2014), beschouw ik welzijn op het werk als een belangrijke factor voor het psychologisch evenwicht van een persoon . Samen met materiële voordelen, of een comfortabele infrastructuur, moet rekening worden gehouden met de verschillende hierboven genoemde aspecten voor een verbeterde efficiëntie en personeelstevredenheid.

Bovendien zullen werknemers eerder een langetermijn-engagement naar het bedrijf toe hebben en zal het bedrijf op zijn beurt worden gezien als een stabiele werkgever met menselijke waarden; de sleutel tot het succes en de levensduur van het bedrijf!

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Bekijk cookiebeleid.