1

Waar een eerlijk complimentje wel niet voor kan zorgen!

  • 2 Min leestijd
Photo3.jpg
Onlangs pakte ik een klein boekje dat ik al jaren niet had gelezen. Destijds heeft het me echt geïnspireerd vanwege de voorbeelden en citaten, maar vooral vanwege de inhoud: eenvoudig en to the point.

Het is een boekje genaamd: Er bestaat niet zoiets als "Bedrijfsethiek", door John C. Maxwell.

Inspirerend omdat ethiek niet alleen belangrijk is, het is naar mijn mening ook cruciaal! Het is niet van toepassing op één bepaalde situatie maar op elke situatie. Sommige bedrijven hebben "ethiek eerst" in hun waarden, maar ze verkondigen het alleen en passen het niet toe. De gouden regel van Maxwell om te oordelen is de volgende: "Hoe zou u in deze situatie behandeld willen worden". Denk er eens over na, een eenvoudige maar diepzinnige vraag.  Deze vraag is een integriteitsvraag voor iedereen.  Hoe willen mensen in het algemeen behandeld worden?

Maxwell beschrijft zes verschillende en zeer belangrijke factoren. 

 

1.     We willen graag gewaardeerd worden.

Veel werknemers verlaten hun baan niet vanwege het salaris, maar omdat ze zich niet gewaardeerd voelen door hun werkgever en / of collega's. Het gevolg is een gebrek aan betrokkenheid en motivatie die op een gegeven moment tot het vertrek leidt. Waardering is een erkenning van hoe iemand de situatie om hen heen verbetert. 

 

2.     We willen graag gewaardeerd worden.

Waardering is dankbaar zijn voor iemands vaardigheden en inspanningen en dit aan deze persoon te laten weten. 

 

3.     We willen graag vertrouwd worden.

Zonder vertrouwen krijgt u geen verantwoordelijkheid noch autoriteit. Twee ingrediënten voor een succesvolle en gelukkige werkervaring. 

 

4.     We willen graag respectvol zijn.

Respect raakt ons dieper. We voelen het en hebben het nodig. 

 

5.     We willen graag begrepen worden.

Begrijpen dat iemand van die persoon leert: openstaan voor zijn of haar ideeën. Er is een gezegde: "Eerst begrijpen voordat je begrepen kunt worden".

 

6.     We willen niet dat mensen van ons profiteren.

Dit is een diepgeworteld gevoel dat alle mensen gemeen hebben. Gaan deze gedachten door je hoofd wanneer je nadenkt over je relatie met andere mensen, hoe je wordt behandeld of hoe je mensen op het werk behandelt? 

Deze attitudes zijn eenvoudig te integreren in je gedrag in de omgang met mensen. Als je dat eenmaal doet, zul je de ethiek ook meer in zijn volle betekenis toepassen. 

Als we dit allemaal zouden doen, zouden we zeker een betere wereld creëren, maar lang daarvoor kunnen we een leuke werkomgeving creëren waarin mensen willen blijven en hun volledige potentieel kunnen activeren.

 

Frank Vande Voorde

 

 

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Bekijk cookiebeleid.