1

Verschillende generaties op de werkvloer een HR-hype of meer?

An.jpg
An Degryse
  • 5 Min leestijd
Differentgenerations.jpg
Het inzetten van verschillende generaties op de werkvloer, is het een HR-hype of zit er meer in? Studies hebben aangetoond dat als je als werkgever streeft naar een goede weerspiegeling van de maatschappij op de werkvloer.

Momenteel vinden we vier generaties op de werkvloer: de “baby boomers” volop aan het uitstromen maar nog heel wat 50 - en 60-plussers willen, kunnen en moeten nog aan de slag blijven. Generatie X, de veertigers met een kleine overlap naar de jonge vijftigers. Generatie Y, iedereen geboren tussen 1980 en 1994. En tot slot Generation Z (de échte Millenials dus), geboren tussen 1995 en 2010, al zitten veel van die laatste nog op de schoolbanken. Generatie Alpha (vanaf 2011), zijn net uit de pampers;-) en vinden we zeker nog niet op de werkvloer.

Hebt u als ondernemer, werkgever heel wat mensen aan de slag geboren tussen 1980 en 2000, dan kan u daar als werkgever alleen maar de vruchten van plukken. Op voorwaarde dat u hen op een juiste manier integreert en laat samenwerken. We zoomen graag even in op deze twee generaties. Atypisch denkt u en is dat nodig? Ja, omdat zij stilletjes de meerderheid zullen worden op de werkvloer en men ze niet zomaar over één kam kan en mag scheren.

Wat betekent dat nu, Generatie Y en Generatie Z?

Generatie Y is de opvolger van generatie X en omvat iedereen die geboren is in de periode 1980-1994. Deze generatie wordt gezien als egocentrisch, lui en ongeduldig. Maar langs de andere kant wordt ze ook gekenmerkt door creativiteit, ruimdenkendheid en een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zij dragen volgens sommige studies de gevolgen van slechte opvoedingstechnieken en technologie, maar dat neemt niet weg dat ze ambitieus zijn.

Al wie na 1994 is geboren, behoort tot generatie Z. Die jongeren sijpelen nu stilletjes aan de arbeidsmarkt binnen en hebben geleerd uit de fouten van de vorige generatie. Het grootste verschil met generatie Y? Hun uiterst realistische houding. Door de huidige terrorismedreigingen en andere globale conflicten zijn ze voorzichtiger geworden en de economische crisissen hebben hen geldbewust gemaakt. Ze beseffen maar al te goed dat ze zich continu moeten bijscholen en ze hebben een ondernemende ingesteldheid. Toch hebben de twee generaties ook enkele raakpunten: ook de jongste generatie wilt koste wat het kost een impact hebben op de wereld en is meer dan ooit bezig met sociaal verantwoord ondernemen.

Hoe kan je hen beide integreren in uw organisatie of bedrijf?

Generatie Y is opgevoed met het idee dat ze speciaal zijn. Zij kunnen de top bereiken (denk maar aan tv-programma’s en films als “Iedereen beroemd”, de reality soaps die heel populair zijn bij deze generatie, etc.). Als ze op hun eerste job plotseling te horen krijgen dat ze ondermaats presteren en niet zomaar alles krijgen wat ze willen, is dat een klap voor hun zelfvertrouwen. Moet u deze generatie gaan pamperen dan? Neen, maar u zal niet veel bereiken met repressie of negativiteit. Het is een generatie die nood heeft aan bevestiging. Een generatie die open bloeit als u laat zien dat u in hen gelooft. Deze generatie kenmerkt zich ook door een uitgesproken mening, niet te veel beperkingen is dus het codewoord. Multitasken kunnen ze als de beste, dus gevarieerde taken en gebruik van technologie is geen probleem. Omdat generatie Y het gewoon is om vooral online contacten te leggen, hebben velen te weinig geïnvesteerd in diepgaande relaties. Op vrije momenten grijpen ze dan ook snel naar hun smartphone. Als werkgever hebt u er dus alle belang bij om te investeren in sociale contacten en team verbinding. Verder bant u beter ook smartphones uit de vergaderruimte. Zo zal deze generatie Y aandachtiger luisteren naar hun gesprekspartners en voor de vergadering sneller een persoonlijk gesprek aangaan met hun collega’s. Communicatie met impact? Deze generatie luistert naar “waarden”, het waarom is belangrijker voor hen dan het “wat” en “hoe”. Ze zullen hun job met nog meer passie uitvoeren als ze weten wat hun inspanningen opleveren. En loon zou minder belangrijk zijn dan inhoud? Als puntje bij paaltje komt is ook dat een cruciale factor in hun jobkeuze.

Generatie Z is groot geworden in een snel evoluerende wereld, in onzekere tijden en nog meer sociale media. Het is ook de eerste generatie met een écht globale ingesteldheid. Maar hun opvallendste eigenschap is misschien wel hun entrepreneurship. Meer dan de helft van generatie Z wilt haar eigen bedrijf oprichten, zo blijkt uit bevragingen. Om die ondernemershonger te voeden, geeft u als werkgever die jongeren het best voldoende eigen projecten.  Laat hen tonen wat ze in hun mars hebben en geef hen de kans om een impact te hebben. Ook in uw communicatie houdt u beter rekening met deze generatie realisten. Open en eerlijke communicatie boven alles, niet hoogdravend maar to the point. Halve waarheden doorprikken deze Millenials heel snel, misschien nog meer dan hun oudere collega’s. Zet zeker ook in uw branding als bedrijf in op digitale content. Dit is de content die deze generatie zal delen, filmpjes over speciale gebeurtenissen die gedeeld kunnen worden via sociale media zijn een hit bij deze generatie. En vergeet Facebook. Instagram, LinkedIn en nieuwe platformen die op poppen zijn een uitdaging om te blijven volgen. Ze leven zich zo creatief uit en linken zich meer aan het bedrijf op deze manier.

U merkt het, duidelijke verschillen tussen beide generaties en zeker de moeite om verder op in te gaan. Wil u meer weten over deze en andere generaties op de werkvloer dan verwijzen wij graag door naar literatuur en vormingen:

Iedereen baas, Saskia Van Uffelen – over samenwerken van vier generaties op de werkvloer.
Is het nu Generatie X, Y of Einstein van Pedro Debruyckere en Bert Smits.
Heel wat vormingsinstellingen zoals bijvoorbeeld Voka, Kessels & Smit bieden interessante vormingen aan rond dit thema. En tot slot verwijzen we ook heel graag naar de publicaties van Trendwolves, https://trendwolves.com
Dit artikel kwam tot stand met informatie uit studie Trendwolves, lezing 2017 – HR Jam Antwerpen, Voka lezing, september 2017 en een studie van Batenborch International Juni 2017.

Deze website maakt gebruik van cookies. Bekijk cookiebeleid.