1

De eerste dagen van je eerste job: vijf survivaltips

  • 3 Min leestijd
corporatebuildings.jpeg
“En hier is dit, en daar is dat, en dit doe je zus en dat doe je zo.”

Keep calm en noteer. De eerste dagen zal je wellicht heel veel informatie jouw richting uitgestuurd krijgen, want vol enthousiasme geven je kersverse collega’s je uitleg over de bedrijfsprocessen, de tools, en de do’s en dont’s gerelateerd aan jouw specifieke jobfunctie. Heel leuk, maar vaak ook heel overweldigend. Wat mij enorm heeft geholpen toen ik net aan mijn eerste job begon is om vragen te stellen, alles goed te noteren, en dezelfde dag er ‘s avonds nog eens rustig overheen te gaan. Heb je energie te veel, dan kan je je notities nog eens herstructureren en samenzetten in een document op je computer zodat je er altijd aan kan.

Gun jezelf tijd. Probeer goed te begrijpen wat jouw functie inhoudt en neem daar echt de tijd voor. Je zal al wel een (vaag) idee hebben van wat je gaat kunnen betekenen voor je bedrijf, maar echt weten wat de verschillende taken en projecten inhouden vraagt tijd. Druk je jobbeschrijving af en probeer elke verantwoordelijkheid concreet te maken. Deel ze op in projecten, sub-projecten en taken. Stel jezelf de vragen: gegeven mijn project, wat heb ik allemaal nodig, wanneer heb ik het nodig, en hoe kan ik dat in een overzichtelijke planning gieten? Dat brengt mij tot mijn volgende punt: planning.

Plan. If you fail to plan, you plan to fail. Wanneer je probeert om je verantwoordelijheden te concretiseren, probeer ze dan te verwerken in een planning die enerzijds voor jou werkt, maar die anderzijds flexibel genoeg is zodat ze ook voor jouw collega’s werkt. Stel voor jezelf duidelijke doelstellingen, maar leg jezelf niet teveel druk op door te hopen de omzet te verdubbelen in een mum van tijd. Wees realistisch en vooral ook eerlijk tegenover jezelf. Vergeet zeker ook geen rust -en leesmomenten in te plannen. Rustmomenten omdat je je de tijd moet gunnen om alles eens te laten bezinken, en leesmomemten omdat je je de kans moet geven om op de hoogte te blijven van de nieuwe trends, how-to’s en lifehacks. Ze zouden je bijvoorbeeld kunnen helpen je taken en verantwoordelijkheden efficiënter uit te voeren.

Acclimatiseer. Je gaat aan heel wat moeten wennen. Als je recht van de schoolbanken komt, ga je merken dat dag in dag uit werken veel energie van je vergt. Daarna kijk je vooruit en realiseer je je misschien dat dat ‘nog maar de eerste week is van vele weken’, of de ‘eerste week van de rest van mijn leven’. Dat klinkt beangstigend, maar je gaat dat gauw anders zien. Gun jezelf de tijd om te acclimatiseren aan het werkregime en je zult merken dat het week na week beter gaat. Bovendien zal je die springuren en vrije namiddagen die je vroeger had, vlug vergeten. Reden? Je wilt dingen doen, je kan niet wachten om dingen te realiseren – want je zal wellicht vele mooie dingen creëren. Maar, nogmaals, dat betekent niet dat je meteen alles in één keer moet doen. Probeer, stapsgewijs kleine dingen aan te pakken en af te werken.

Voel je thuis. Een heel belangrijk aspect is ‘het thuisvoelen’ in een bedrijfscultuur. Je gaat over de bedrijfscultuur beslist al wat gehoord hebben tijdens je sollicitatiegesprek maar, daarmee heb je het nog niet echt beleefd. Laat jezelf onderdompelen in de bedrijfscultuur en probeer je je ermee te vereenzelvingen. Connecteer met je collega’s, interesseer je in wat hen bezig houdt, en heel belangrijk probeer jezelf bij de gaande koffiekletsen te betrekken. Voel je één met het bedrijf en waar het voor staat.

Deze website maakt gebruik van cookies. Bekijk cookiebeleid.