1

Competences you will need in 2020

Frank.jpg
Frank Vande Voorde
  • 2 Min leestijd
alarm-alarm-clock-analog-714701.jpg
Als je in 2019 jouw kansen op een job wilt verhogen, raden wij jou aan je in te schrijven voor cursussen waarbij onderstaande competenties duidelijk aan bod komen.

Als je weet dat er wel meer dan 50.000 professionele vaardigheden bestaan, zoals eveneens aangegeven in het artikel van LinkedIn, is het aangewezen je te focussen op die vaardigheden die vandaag erg gegeerd zijn. LinkedIn onderzocht welke meer waardevol zijn voor een baas en welke ietwat moeilijker te vinden zijn. Deze competenties helpen u overigens ook om uw klanten beter van dienst te zijn.

Soft skills

Soft skills zijn vaardigheden die nooit uit te mode zullen gaan. Zeker met de toenemende toepassingen  van AI (Artificial Intelligence) zullen ze zelfs belangrijker worden, juist, omdat er geen machine zal zijn die ze zal kunnen overtreffen. Het gaat om volgende vaardigheden, geordend in willekeurige volgorde: creativiteit, samenwerking, overtuigingskracht, aanpassingsvermogen en tijdmanagement. Uiteraard geen schokkend nieuws, want die zachte vaardigheden zijn altijd al in trek geweest. 25 jaar geleden volgde ik bijvoorbeeld al verschillende cursussen in time management. En nog steeds gebruik ik die verworven kennis. Zulke competenties zijn tijdloos. Ook is aanpassingsvermogen in onze steeds een eigenschap die je maar best kan bezitten en ontwikkelen in een wereld in volle ontwikkeling.

Hard skills

De volgende vaardigheden zijn minder tijdloos, maar zullen in de nabije toekomst veel gevraagd worden.

  • Cloud computing en artificiële intelligentie;
  • Mobiele-applicatieontwikkeling. Wist je bijvoorbeeld dat meer dan 50% van de Millennials enkel solliciteert via hun mobiel toestel?;
  • Analytisch denken, oftewel in staat zijn om allerlei beschikbare gegevens te analyseren;
  • Vaardigheden die betrekking hebben op sociale media, digitale marketing en sociale media marketing zijn al een tijdje gegeerd en zijn nog steeds belangrijk om te ontwikkelen;
  • NLP, journalistiek en bedrijfscommunicatie. Aangezien alles meer gedigitaliseerd is, maakt communicatie, in welke vorm dan ook, u belangrijker;
  • Audio, videoproductie, game-ontwikkeling en animatie.

Competenties waar bedrijven altijd al naar op zoek zijn geweest en die waarschijnlijk nog in belang zullen toenemen, zijn de volgende: people management, sales leadership, taalkennis en vertaling. Dat laatste is in België altijd al belangrijk geweest, zeker in kosmopolitische steden zoals Brussel!

Customer experience wordt alsmaar belangrijker voor marketing, en dus zijn ook vaardigheden als software testing, klantenservicesystemen, UX-ontwerp en computergraphics in toenemende mate in trek.

Zoals je hebt kunnen lezen, is er een grote vraag naar competenties die niet aan een machine kunnen worden gedelegeerd en waarbij de menselijke interactie nog steeds erg belangrijk is. Het is de kunst om niet te veel vaardigheden tegelijk te ontwikkelen, maar om die vaardigheden te uit te kiezen waarvan je denkt dat ze je een verschil kunnen helpen maken maar tegelijkertijd ook het plezier niet wegnemen.

We hopen je bij dezen inzicht te hebben gegeven in wat je zou kunnen aanleren om meer kansen te krijgen, plezier te hebben en te groeien als professional.

Bedankt voor uw input op onze sociale media (LinkedIn, Facebook, WhatsApp, Twitter) en veel succes dit jaar.

 

Je Rainbow-team

Deze website maakt gebruik van cookies. Bekijk cookiebeleid.