Rainbow Resources Group maakt deel uit van Axis Group

Met trots kondigen we aan dat Rainbow Resources Group vanaf vandaag deel uitmaakt van Axis Group.
Axis Group is sinds bijna 25 jaar een gevestigde waarde in de rekruteringssector.

We hebben veel met hen gemeen: een soortgelijke database aan klanten en kandidaten, dezelfde manier van werken, éénzelfde oog voor kwaliteit en we hanteren dezelfde normen en waarden.

Samen kijken we er naar uit om je HR-doelstellingen kracht bij te zetten met ons breed gamma aan HR-diensten.

Lees meer via onderstaande knop.

Werknemers Werkgevers

Rainbow Resources Group maakt deel uit van Axis Group
1

Anticiperen op mogelijke vragen tijdens een sollicitatiegesprek

  • 3 Min leestijd
black-and-white-boardroom-ceiling-2620689.jpg
Voorbereiding verhindert een slecht gesprek, maar een grondige voorbereiding zorgt ervoor dat je niet uit de lucht komt te vallen wanneer “grotere” vragen gesteld worden in een sollicitatiegesprek.

“Wat is je grootste zwakte?”

Recruiters laten vaak hun creativiteit de vrije loop wanneer ze moeilijke vragen stellen tijdens een sollicitatiegesprek. En het zou zelfs kunnen, dat je je op een bepaald ogenblik, ergens tijdens je gesprek, slecht voelt, want je hebt je zo goed voorbereid – je weet alles wat je kan over de vacature, de recruiter, het bedrijf – maar daar zit je dan, verveeld met een vraag waarvan je geen idee hebt hoe ze te beantwoorden. Voorbereiding verhindert een slecht gesprek, maar een grondige voorbereiding zorgt ervoor dat je niet uit de lucht komt te vallen wanneer “grotere” vragen gesteld worden in een sollicitatiegesprek. 

Kennis 

Kennis is macht; Een open deur van formaat, die in zulke gevallen extreem nuttig is. Het is super dat je alles weet over de vacature, maar probeer ook alles te weten over de rechten die je hebt tijdens een sollicitatiegesprek. 

  • Je hebt het recht om je tijd te nemen en een vraag op jouw tempo te behandelen. Wanneer je dat doet, probeer de vraag goed te analyseren. Deel ze zo nodig op in stukken of kaats ze terug naar de recruiter door een vraag te stellen zoals: “Wat bedoel je precies?” Die kan dan zeggen dat het een vraag betreft die een idee geeft over de persoonlijkheid die je hebt. En dat is goed, want daarmee heb je al meer bewegingsvrijheid. 
  • Je hebt het recht om vraag te herformuleren of te parafraseren. Moest je overvallen worden door een vraag, zou je jezelf wat tijd kunnen winnen door een herformuleringstechniek toe te passen: “Dus als ik het goed begrijp, …”
  • Je hebt het recht om later tijdens het gesprek terug te komen op de vraag: “Is het OK, dat ik daar later op terugkom, ik had er graag nog eens over nagedacht.” 
  • Je hebt het recht om toe te geven dat je het antwoord op de vraag niet weet. Het is beter om dat toe te voegen, dan om te beginnen panikeren en dingen te beginnen zeggen die geen steek houden, of te beginnen liegen, gewoon omdat je de vraag maar wilt kunnen beantwoorden. 

 

Authenticiteit 

Hoe dan ook, het is altijd het beste om gewoon jezelf te zijn. Wees eerlijk en oprecht, maar dat terwijl je je bewust bent van de reden van vraagstelling: Wat zit er achter die vraag? En als je wil antwoorden, vraag je dan af: Wat bedoel ik met mijn antwoord, en op welke verschillende manieren kan mijn antwoord nog geïnterpreteerd worden. Het juiste antwoord, als er al één is (1) authentiek, (2) eerlijk, (3) geïnspireerd door de reden van vraagstelling, (4) gunstig voor een positieve reflectie van de persoon die jij bent(niet van de persoon die je niet bent)

Voorbereiding

De meeste van de “grotere” vragen gesteld door recruiters vind je online. Neem dan ook je tijd thuis om ze rustig door te nemen en er over na te denken. Vraag je bij een bepaalde vraag steeds af: “Wat is het nut van de vraag?” “Wie ben ik zelf en ‘Hoe kan ik er op antwoorden zodat ik een positief beeld geef van mezelf’

Met deze vragen kan je alvast aan de slag

1.    Waarom wil je deze job? 

2.    Noem drie sterktes en zwaktes over jezelf

3.    Hoe ga jij met stress om? 

 

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Bekijk cookiebeleid.