1

The Customer Experience in HR

An.jpg
An Degryse
  • 3 Min leestijd
Customerry_-5.jpg

Bij Rainbow Resources Group geloven we dat KLANTGERICHT HANDELEN één van onze belangrijkste Unique Selling Propositions is. De manier om een verschil te maken voor onze klanten of het nu de kandidaten zijde of de klanten zijde betreft.

Welk verschil beogen we dan? De sollicitatie-journey moet niet alleen beantwoorden aan de nood, namelijk deskundig worden ondersteund in de zoektocht naar een job of in de zoektocht naar een geschikte kandidaat, concrete opportuniteiten aangeboden krijgen, adequate kandidaten worden voorgesteld, maar zeker ook, tijdens het hele proces voelen dat we onze materie beheersen, dat we klant en kandidaat goed briefen en dat we dit doen met passie, op een attente manier en ten alle tijde met de belangen van klant en kandidaat voor ogen. Een hele mond vol, dat klopt. Slagen wij daar altijd even goed in? Zeker niet maar het is en blijft een zeer belangrijke focus in onze manier van handelen. En de constante vraag hoe we dit concreet kunnen verbeteren. En om ook u verder op weg te helpen hierbij concrete voorbeelden en interessante experts om mee aan de slag te gaan.

Wij merken elke dag dat het een uitdaging is om klantgericht handelen toe te passen zonder het eigen businessmodel uit het oog te verliezen. Wij horen veel verhalen van kandidaten/klanten die helemaal niet zo een fijne sollicitatie journeys doormaken: te lang wachten, geen antwoord, niet-gemotiveerde of gebriefte kandidaten moeten interviewen, etc. Beide zijden van het verhaal hebben zeker hun portie frustratie.

U gelooft mij niet? Een concreet voorbeeld. Onlangs hadden we een kandidaat die beroep deed op onze dienstverlening, een man, veertiger en hij was toe aan een nieuwe uitdaging.

Het solliciteren ging vlot, hij werd gemakkelijk uitgenodigd op gesprekken en had dan ook twee procedures lopen toen hij bij ons kwam. Via ons kantoor kwam daar nog een derde piste bij. In een tijdspanne van minder dan één maand, had deze man, drie assessments achter de rug, bij drie verschillende aanbieders, waarbij men geen gehoor gaf aan het feit dat hij reeds één of twee assessmentverslagen in zijn bezit had die zeer recent waren. Het is zeker te begrijpen dat iedereen zijn eigen aanpak heeft maar misschien is het interessant om te luisteren naar wie er echt voor ons zit, en niet alleen te denken vanuit ons eigen denkkader.

Het zou ons niet alleen klantgerichter maken, maar ook efficiënter en heel wat centen kunnen besparen. Dat bleek uit een recente studie van Vlerick Business School, consistent diepte-interview afnemen door verschillende personen geeft betere resultaten dan assessments en vragenlijsten. En bovendien biedt het de mogelijkheid om meer “op maat” te werken. Omgekeerd, ook klanten die te veel irrelevante CV’s binnenkrijgen, die niet gemotiveerde of verkeerd ingelichte mensen treffen en daar veel tijd in steken, omdat de andere zijde niet genoeg “klantgericht” en transparant handelt.

En waar halen wij dan onze mosterd? Wel, we leren elke dag. Als KMO hebben wij geen grote budgetten, wij kunnen de experts uit het netwerk van Nexxworks niet inschakelen, maar zeker de moeite om deze mensen te volgen, want ze zijn top in hun vakgebied en bieden veel onderzoek en rapportage.  Maar daarnaast hebben we in eigen land een aantal mensen die op CEX-vlak heel wat expertise hebben verzameld: bijvoorbeeld Sarah Keppens en Els Dhaeze. Zij helpen u als onderneming op weg rond klantgerichtheid, niet alleen binnen HR maar op alle processen binnen uw bedrijfsvoering zonder afbreuk te doen aan uw essentie, uw uniek businessmodel. Sarah deelt heel wat expertise via LinkedIn en haar website. Els schreef een boeiend boek omtrent deze materie: “Uit liefde voor de klant”. Ook workshops, audits, teambuildings rond dit thema behoren tot het aanbod, naast het op maat werken, natuurlijk.

Indien u dit allemaal live en gratis wil ervaren kan u terecht op één van onderstaande sessies: 6 februari 19u te Leuven, 5 maart 19u te Antwerpen, 13 maart 9u in Beringen, meer info hier en voor de try-outs kan u zeker mailen naar sarah@customerry.be.

Ook wij blijven leren en onze doelstelling is dat het u, als onze (toekomstige) klant ten goede komt. Veel succes op uw CEX-journey. 

Deze website maakt gebruik van cookies. Bekijk cookiebeleid.