1

Werken en HR-beleid na de Coronacrisis

An.jpg
An Degryse
  • 4 Min leestijd
WorkingandHRpolicyaftertheCoronacrisis.png

Als we bij Rainbow Resources Group één boodschap hebben met ons logo “de REGENBOOG” dan is het wel inspiratie en hoop brengen in een periode van crisis.

Neen, wij leven niet op een “roze” wolk. Ook wij ondervinden aan de lijve deze coronacrisis.

Als KMO blijven wij open, wij werken van thuis uit, bedrijven en kandidaten blijven vertrouwen in onze dienstverlening, waarvoor dank. Collega’s zijn solidair, werk wordt gebundeld en het overige deel van onze collega’s zit even, zo kort mogelijk, in tijdelijke werkeloosheid. Maar zo werken we verder om ervoor te zorgen dat we sterker en gedreven klaar staan na deze crisis.

Naast een pleidooi voor #kooplokaal willen we met dit korte schrijven u op weg zetten om werk te maken van innovatief HR-beleid na de coronatijd.

In heel deze miserie zit ook een ongelofelijke kans. Schrijvers als Yuval Harari, Kate Raworth, Rutger Bregman en meer van bij ons Fons Leroy en Peter Hinssen  (samenvattingen van deze boeken steeds op vraag verkrijgbaar bij ons, mail naar info@rainbowgroup.bevertellen het al enkele jaren in hun boeken (21 lessen voor de 21ste eeuw, de meeste mensen deugen, de Donut Economie, No Jobs, the Phoenix and the Unicorn etc….) de risico samenleving is een feit. Afgelopen 15 jaar werden we om de drie à vier jaar wel getrakteerd op een crisis (financieel, migratie, gezondheid, klimaat, etc.). Met deze coronacrisis toch wel als schoolvoorbeeld van leven in een VUCA wereld. Het kwam met een rotvaart op ons af, de onzekerheid is overal en wereldwijd, het is een heel complex gegeven met nog geen remedie voor handen en het brengt ons in heel ambigue wereld: maximaal digitaal en nog nooit was het gemis van fysiek contact, face to face en offline zo groot.

Maar onder het motto “never waste a good crisis”, is er de hoop dat de mensheid zal leren uit deze crisis en dat het een positieve impact kan hebben op werk en HR-beleid. Het tekort aan talent zal door deze crisis misschien even temporiseren maar dit is kortstondig want uiteindelijk verlaten de babyboomers wel massaal de arbeidsmarkt, en zal er voor elke job die verdwijnt (studie VN) wereldwijd 3,7 jobs bijkomen, ook al zit daar nu wel wat vertraging op. Op vandaag zijn er 584.000 vacatures in België te vullen, als we niet inzetten op duurzaamheid en het “up-skillen” van mensen. Uit studies blijkt dat 82% van de Belgen levenslang leren niet belangrijk vindt (cijfers VDAB, Work out room, 2020), terwijl 4,5  miljoen mensen hun skills moeten upgraden en 310.000 werkzoekende her-training nodig hebben op vandaag. Naast de  verantwoordelijkheid van de politici en het beleid hierin, is het nodig dat werkgevers streven naar een inclusief, duurzaam en co-creatieve onderneming. Uit de duurzaamheidsdoelstellingen van de VN blijkt immers dat dergelijke ondernemingen beter bestand zijn tegen crisissen en klaar zijn voor de 21ste eeuw. Waar vinden we dan concreet modellen om als bedrijf op een werkbare, realistische manier mee aan de slag te gaan? Het Finse “House of Work Ability “ biedt een concreet voorbeeld. Gezonde werknemers zijn de basis van elke onderneming, deze leggen de basis voor competente werknemers, deze mensen verbinden met de waarden en cultuur van het bedrijf zorgt voor duurzaamheid en creativiteit om tot slot aandacht te besteden aan het leiderschap, hoe werk wordt ingericht en de cultuur als innovatie (Finish Institute of Occupation Health, 2010).

Maar ook inzetten het wiel met de vaardigheden voor 21ste eeuw, bieden een goede basis bieden voor de organisatie van werk in de toekomst. Inzetten op kennis verwerven kan op vele manieren, zeer zeker digitaal. Inzetten op de meerwaarde van kennis te gelde maken, daar is de mens voor nodig en dat kan veel minder digitaal.

En tot slot, een aantal concrete tips naar de beslissingen die op korte termijn moeten worden genomen in deze crisis.

1. Ga niet zomaar mee in het Last in, First out principe indien u mensen moet laten gaan. Zorg vooral dat u achteraf een diverse, inclusieve organisatie overhoudt, het zal uw onderneming wendbaarder en werkbaarder maken (expertise, man/vrouw, over generaties heen, over nationaliteiten heen).

2. Zet uitzendarbeid in voor piek, ziek en uniek, met andere woorden, zet in op duurzame arbeidsrelaties en durf flexibiliteit te gebruiken waar nodig.

3. Zoek naar mogelijkheden waar technologie en mens samenwerken = robotisering is daarbij de uitdaging. Technologie, AI en dergelijke kunnen zorgen voor minder repetitief werk, grotere snelheid van repetitief werk en minder fysieke belasting. Dit in combinatie met het EQ, creatieve brein en holistisch denken, wat mensen uniek maakt, zorgt dat een onderneming gaat groeien.

Als uitsmijter, als u na deze coronatijd op zoek gaat naar een HR-partner om uw dienstverlening op een persoonlijke, kwalitatieve en duurzame manier te ondersteunen, zoek het dan #lokaal. Als KMO, weten wij zeker dat wij met onze snelheid, kostenbewuste en persoonlijke aanpak, minstens even goed doen als al onze internationale concullega’s in de HR-dienstverlening.

 

Stay safe

Het Rainbow Team

 

*Met dank aan de work out room en Fons Leroy voor het delen van kennis en visie.

Deze website maakt gebruik van cookies. Bekijk cookiebeleid.