1

Werken en rekruteren in 2020, wat verandert er?

DSCN8113.jpg
Matthieu Postiau
  • 3 Min leestijd
Workandrecruitstaffin2020whatischanging.jpg

Verandering is sinds de oprichting een van de basiswaarden van Rainbow Resources Group. We weten allemaal dat de samenleving voortdurend verandert, maar het is waar dat de Covid-19-crisis haar tot radicale verandering en aanpassing heeft gedwongen. De vraag rijst, wat moeten we echt veranderen in onze professionele omgeving en in het wervingsproces.

De crisis die we doormaken heeft een enorme impact gehad op het functioneren van verschillende sectoren, waaronder die van werving en interim. Het werven van een persoon gebeurt meestal via verschillende interviews en echte contacten. Zowel gewoonten als processen zijn door verplichtingen veranderd en dit heeft duidelijk invloed, van dichtbij of veraf, op het functioneren van veel samenlevingen. De mens moet wennen aan deze nieuwe manier van werken en bedrijven moeten zich aanpassen aan de gezondheids- en economische context. De apparaten zijn niet altijd eenvoudig te installeren en vertegenwoordigen ook een bepaalde aanzienlijke kost voor de verschillende structuren. Zo ontstaat een trend in telewerken en bewijst dat thuiswerken effectief kan zijn.

Het rekruteren van een persoon is de afgelopen jaren weinig veranderd: de kandidaat stuurt zijn cv, er wordt een eerste telefonisch contact gelegd en vervolgens worden er een of meer face-to-face interviews georganiseerd. Dit proces is duidelijk gecompliceerd vanwege de gezondheidsimpact van Covid-19 in België en de rest van de wereld. Er moeten verschillende maatregelen worden genomen, zoals het beschikbaar stellen van hydroalcoholische gel, het vermijden van fysiek contact en de installatie van plexiglas tussen de adviseur en de kandidaat. Het is duidelijk dat het kiezen van de optie om alleen het cv te analyseren en de interviews per videoconferentie te organiseren een eenvoudige oplossing is, maar niet noodzakelijkerwijs de meest effectieve. Het grootste deel van onze taal wordt gedaan door onze gebaren en dit is niet altijd zo duidelijk via een videogesprek. Men mag niet vergeten dat menselijk contact en transparante en duidelijke communicatie belangrijk zijn. Daarom adviseer ik je om je toekomstige collega's persoonlijk te ontmoeten, met respect voor de sanitaire maatregelen natuurlijk.

Werknemers moeten zich ook aanpassen aan de nieuwe regels die door overheden zijn ingevoerd. Er zullen nieuwe plekken ontstaan en andere zullen aangepast moeten worden. Het is duidelijk dat communicatie helemaal niet meer gebeurt door fysiek contact. Deze trend zal zich voortzetten zodra het virus volledig is verspreid, omdat het deel gaat uitmaken van onze moraal.

De aanwervings- en werkgelegenheids trends zullen waarschijnlijk ook worden beïnvloed. Een waarschijnlijke economische crisis die de gezondheids- en epidemische crisis zal volgen, is meer dan waarschijnlijk. Dit zal leiden tot mogelijke jobinstabiliteit. Deze onzekerheid zal volgens verschillende bronnen tot uiting komen in de toename van tijdelijke opdrachten in bepaalde sectoren en de afname van vaste contracten. Daarna is het onmogelijk om precies te voorspellen wat de toekomst in petto heeft.

Om op een optimale en correcte manier uit deze crisis te komen, is het duidelijk dat onze gewoonten en zeden al moeten of zijn veranderd. Afgezien van individuele maatregelen zullen bedrijven zich ook moeten aanpassen en investeren in de benodigde apparatuur om de gezondheid van hun werknemers en klanten te garanderen.

“If you fail to plan, you plan to fail” Frank Van De Voorde

Bronnen:
https://www.rtbf.be/info/societe/detail_coronavirus-ces-secteurs-qui-recherchent-activement-des-interimaires?id=10467386
Federgon

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Bekijk cookiebeleid.