1

Tips en tricks voor het omgaan met stress tijdens een interview

Alison.jpg
Alison Cigna
  • 3 Min leestijd
Tipstricksformanagingstressduringaninterview.jpg

Wanneer je hersenen herkennen dat een situatie of een object gevaarlijk voor je is, zullen ze een hele reeks kettingreacties veroorzaken die maar één doel hebben: je beschermen. Het doel van al deze reacties is om je te helpen bij de twee mogelijkheden die je normaal gesproken hebt in geval van gevaar: vluchten of vechten (het beroemde vecht of vlucht in het Engels). Je kent deze verschillende symptomen uit je hoofd: je hart begint te kloppen als een trommel, je bent meer buiten adem dan wanneer je een marathon had gelopen, je zweet meer dan op een raclettefeest, je darmen dansen samba, je spieren trekken samen … Dit alles is bedoeld om je te helpen sneller te rennen of harder te slaan. In theorie is het idee heel ingenieus en het menselijk lichaam is goed gemaakt.

Het probleem is dat je hersenen het verschil niet kunnen zien tussen een gevaar dat je leven bedreigt (een giftige slang) en een gevaar dat je zelfrespect bedreigt (afgewezen worden, een interview missen, een examen laten crashen) , enzovoort.). Het is daarom zeer waarschijnlijk dat je lichaam alle bovengenoemde kettingreacties oproept in situaties waarvoor het over het algemeen sterk wordt aangeraden niet te vluchten of de ander te slaan (zoals bijvoorbeeld een interview met een toekomstige werkgever).

We zullen hieronder enkele manieren opsommen die je kunnen helpen je stress te beheersen vóór een interview:

1. Bereid je voor

Dit is waarschijnlijk het meest eenvoudig advies en het lijkt op het eerste gezicht het meest dom. Maar het is nog steeds geweldig. Heb je ooit het gevoel gehad dat je je examen beter onder controle had toen je het de dag ervoor bestudeerde? Hetzelfde geldt voor een interview. Er zijn duizenden standaardvragen die alle recruiters de hele dag stellen en het internet heeft al jaren het goede idee om ze te identificeren. Bereid niet voor elk een onthouden antwoord voor, maar stel je het kader van je antwoord voor en je wordt minder verrast.

2. Vermijd onnodige stress

Tijdens mijn studententijd was Lorenzo de vuile gewoonte geworden om de begintijd van het examen te verwarren met de eindtijd. Probeer je Lorenzo's adrenalinestoot voor te stellen toen hij ons de examenruimte zag verlaten terwijl hij er zelf aan dacht om erin te komen.

Wees niet zoals mijn vriend Lorenzo: bereid uw interview de dag ervoor voor. Controleer het schema minstens twee keer, controleer de route, kom wat vroeg als je thee wilt drinken in de buurt en schrijf de naam op van de persoon die je moet ontmoeten.

3. Laat je hersenen geloven dat alles in orde is

Neurowetenschappen hebben ons een praktisch hulpmiddel gegeven dat verbazingwekkend eenvoudig is: hartcoherentie. Velen noemen het een ontspannende ademhalingsoefening, maar het is veel meer dan dat.

Ik zei je al dat je hersenen in gevaarlijke situaties een reeks kettingreacties activeren. Er zijn ook een hele reeks kettingreacties die je hersenen zullen moeten uitvoeren als het gevaar is geweken en die je in staat stellen te ontspannen. Wat hartcoherentie doet, is dat je hersenen door rustige ademhaling geloven dat alles in orde is en dat er geen direct gevaar is. Het activeert alle reacties om je te ontspannen. Het is mooi, het is simpel, het is wetenschappelijk.

De oefening is als volgt: adem gedurende 5 minuten 5 seconden in en adem 5 seconden uit. Je kunt dit tot vijf keer per dag doen en / of voor een stressvolle gebeurtenis.

Er zijn gratis cardiale coherentie-apps voor smartphones op alle platforms.

4. Vraag om hulp

We zijn allemaal anders in onze relatie tot stress. Sommigen slagen er beter in dan anderen, sommigen houden van interviews, anderen zijn doodsbang voor het idee om in het openbaar te moeten spreken.

Soms is de stress in bepaalde situaties zo sterk dat het kan overgaan in paniekaanvallen en ernstige invaliderende problemen in het dagelijks leven met zich meebrengt.

Het is geen schande om op deze momenten om hulp te vragen. Specialisten zijn hiervoor opgeleid en kunnen u helpen bij uw moeilijkheden. Op websites zoals die van de Commissie van Psychologen https://www.compsy.be/nl/) staan erkende professionals die u kunnen helpen.

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Bekijk cookiebeleid.