1

Het gebruik van technologie op de werkplek: een zegen voor uw medewerkers?

Alison.jpg
Alison Cigna
  • 2 Min leestijd
Technologies.jpg

 medewerkers?

Veel mensen vergeten dat er een tijd was dat assistants documenten op typemachines invoerden en papieren post behandelden. Tegenwoordig kan geen van uw werknemers noch zonder wifi, computer, e-mail of smartphone. De uitdaging van een beveiligd intranet dat onmogelijk van buitenaf kan worden gehackt en computerhulpmiddelen die even krachtig als ergonomisch zijn, is essentieel geworden voor elke onderneming

Telewerken, goed of slecht?

Sommige mensen zullen zich de oude ADSL-poorten van de jaren '90 herinneren. Die maakten het nauwelijks mogelijk om een afbeelding van een website te downloaden. De internetverbinding werd bij het minste telefoontje op dezelfde lijn verbroken. Velen zullen hun haren hebben uitgetrokken op het laadscherm van Windows 95. We haddeb ons toen nog lang niet de revolutie van Wifi kunnen voorstellen. Sinds de uitvinding van wifi begin jaren 2000  is het mogelijk om eenvoudig, goedkoop en snel verbinding te maken met het internet  waar men ook is. Uiteraard hebben bedrijven daarop ingespeeld door telewerken mogelijk te maken. Telewerken biedt vele voordelen: de mogelijkheid om files te vermijden, thuis op te starten en daarna pas naar kantoor te pendelen, werken in afzondering en ongestoord. Is er ook een keerzijde aan deze medaille?

Het conflict tussen werk en privé tijd

Conflicten tussen arbeid en gezin zijn een gekend begrip in de arbeidspsychologie. De defenitie stelt dat stelt werktaken soms de neiging hebben om de privé-sfeer binnen te dringen, waardoor de grens tussen werk en gezin vervaagd en dit in het nadeel van het gezin. Werknemers die het conflict ervaren zijn vaak minder tevreden op de job, minder toegewijd aan hun taken en meer kans in burn-out te gaan(Allen, Herst, Bruck, & Sutton; 2000), ook vertellen studies ons dat dergelijke werknemers sneller hun job zullen inruilen voor een andere (Netemeyer, Boles & McMurrian, 1996). Uit een studie van Duxbury en collega's (1992) blijkt dat thuiswerk de kans op conflict tussen werk en privé aanzienelijk verhoogt. Uit een onderzoek van Boswell & Olson-Buchanan (2007) blijkt ook dat mensen die buiten werktijd van thuis uit inloggen meer risico lopen op depressie.

En hoe gaan we hier nu best concreet mee om?

Hoewel er heel wat interessante voordelen zijn aan alle nieuwe communicatietechnologieën voor werkgevers en werknemers, is het toch nodig om enige terughoudendheid aan de dag te leggen. We geven u graag wat tips & tricks mee uit onderzoek en literatuur om u te helpen bij het opzetten van een gezond beleid inzake telewerk voor uw medewerkers:

  • Stel duidelijke regels op voor telewerk (schema's, te werken uren, enz.);
  • Train uw teamverantwoordelijke in het opvolgen en toepassen van de regels;
  • Installeer een cultuur die niet aanstuurt op aan de slag zijn buiten “werktijd”;
  • Misschien nadenken over “witte uren” (werktijd zonder scherm) of mogelijkheid tot schermvrije pauzes;
  • Zorg voor een ergonomische werkruimte met blauw-filter-schermen.

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Bekijk cookiebeleid.